Algemene voorwaarden

Spectra BV (KBO-nr. 0735.588.909)

badkamerverwarming

Juridische verhouding

  1. Deze Algemene Contractsvoorwaarden (hierna ‘Voorwaarden’) zijn van toepassing op elke bestelling en bijhorende verkoop door Spectra BV, met zetel te 3530 Houthalen-Helchteren, Centrum-Zuid 1111 en ingeschreven in de KBO onder het nummer 0735.588.909 (hierna ‘Spectra’).
  2. Er is enkel sprake van een regelmatige en rechtmatige bestelling (per brief, per e-mail en zelfs telefonisch) indien de bestelling schriftelijk door Spectra werd aanvaard (hierna ‘Bestelling’). 
  3. Het plaatsen van een Bestelling houdt onherroepelijk en zonder voorbehoud in dat de Klant op dat ogenblik (i) erkent volledig te zijn ingelicht over alle kenmerken en specificaties eigen aan het betreffende product en (ii) erkent deze Voorwaarden te hebben gelezen, begrepen en aanvaard.
  4. Behoudens een uitdrukkelijk andersluidende schriftelijke afspraak tussen Spectra en de Klant, beheersen uitsluitend deze Voorwaarden en de Bestelling de contractuele relatie tussen Spectra en de Klant (hierna ‘Contract’), met als onderlinge hiërarchie (in volgorde van belangrijkheid): de Bestelling en dan de Voorwaarden.
  5. Het Contract komt tot stand vanaf de Bestelling.
  6. Spectra behoudt zich het recht voor om een Bestelling alsnog te weigeren bij uitputting van de voorraad van een bepaald product.
  7. Ingeval van annulatie van het Contract door de Klant vóór de voorziene leveringsdatum is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 30% van de waarde van de Bestelling met een minimum van 500,00 euro wanneer dit gebeurt meer dan vier (4) weken voor de voorziene leveringsdatum en ten belope van 100% van de waarde van de Bestelling wanneer die gebeurt minder dan vier (4) weken voor de voorziene leveringsdatum, telkens onverminderd de mogelijkheid voor Spectra om een hogere schadevergoeding te bewijzen en te vorderen. 
  8. Indien er objectieve redenen aanwezig zijn die wijzen op insolventie of in vereffening stelling, heeft zowel Spectra als de Klant het recht om financiële garanties te vragen aan de andere of het Contract met onmiddellijke ingang te ontbinden door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere. 

Vrijblijvende adviezen

  1. Spectra doet het nodige om betrouwbare adviezen, opinies of aanbevelingen (hierna ‘Advies’) te geven, maar een Advies is geen garantie dat hiermee toekomstige gebeurtenissen en/of omstandigheden worden vastgesteld of voorspeld. 
  2. Spectra is er niet toe gehouden om een Advies te actualiseren naar aanleiding van gebeurtenissen die nadien plaatsvinden ten gevolge van wijzigingen van nationale – of internationale rechtsbronnen o.a. wetgeving of reglementering.
  3. Elk Advies wordt steeds vrijblijvend verstrekt door Spectra en dient door de Klant zelf te worden getoetst aan de waarschuwingen of adviezen van onderzoekscentra of adviesorganen in de bouwsector.
  4. De Klant is en blijft als enige verantwoordelijk voor beslissingen inzake het gebruik van, de keuze in welke mate men zich wenst te beroepen op, of de implementatie van een Advies. 

Indicatieve leveringstermijnen

  1. Spectra verbindt zich ertoe om alle zorg te verstrekken die eigen is aan een voorzichtig en redelijk persoon om een overeengekomen leveringsdatum na te leven en is hierbij enkel gehouden tot een inspanningsverbintenis (‘handelen naar best vermogen’). 
  2. Er is geen garantie op een tijdige en volledige levering omdat leveringstermijnen onderhevig kunnen zijn aan onvoorzienbare en ontoerekenbare omstandigheden. 
  3. De Klant bevestigt uitdrukkelijk dat de leveringstermijn geen essentiële bepaling is van het Contract.  
  4. Vertraging in levering of uitvoering kan nooit aanleiding geven tot enige boete, schadevergoeding of ontbinding van het Contract.
  5. De Klant bezorgt Spectra in elk stadium van de uitvoering, tijdig alle informatie die Spectra nodig en nuttig acht voor de uitvoering van het Contract, bij gebreke waaraan Spectra het recht heeft de levering op te schorten. 
  6. Spectra behoudt zich het recht voor om de uitvoering te schorsen indien niet alle voorafgaande en reeds vervallen facturen volledig betaald zijn

Eigendomsvoorbehoud, risico overdracht

  1. Spectra behoudt de eigendom van de producten tot op het moment van de volledige betaling van de hoofdsom en desgevallend verschuldigde intresten, schadevergoeding. 
  2. De producten moeten tot de volledige betaling in de oorspronkelijke verpakking bewaard blijven ter identificatie.  
  3. Bij niet-betaling zal Spectra zonder kennisgeving of rechterlijke tussenkomst gerechtigd zijn de niet-betaalde producten terug te nemen.  
  4. Het risico met betrekking tot de producten (o.m. voor verlies, diefstal, brand en vernietiging of beschadiging) gaat daarentegen over op het ogenblik van de Bestelling.

Prijs en betaling

  1. De gehanteerde prijzen zijn exclusief BTW en exclusief andere kosten (bv. verzendings- en transportkosten) of wettelijke bijdrages/toeslagen. 
  2. Bij een manifeste vergissing in de prijsaanduiding behoudt Spectra zich het recht voor om de Bestelling te weigeren en heeft de Klant de mogelijkheid om de nieuwe prijs te aanvaarden, dan wel de Bestelling kosteloos te annuleren.

Factuurvoorwaarden

  1. Behoudens een uitdrukkelijk andersluidende schriftelijke afspraak tussen Spectra en de Klant in de Bestelling, is elke factuur verschuldigd uiterlijk binnen de dertig (30) kalenderdagen.
  2. Met akkoord van de Klant worden facturen uitsluitend elektronisch (per e-mail) verzonden.
  3. Wanneer de Klant een factuur niet of niet volledig heeft betaald op de vervaldag, wordt van rechtswege en zonder dat een voorafgaande herinnering nodig is, het openstaand bedrag (i) vermeerderd met een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding gelijk aan 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 500 euro, en (ii) vermeerderd met een verwijlinterest gelijk aan de wettelijke intrestvoet zoals vastgesteld in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
  4. Ingeval van betwisting dient de Klant een factuur van Spectra schriftelijk en uiterlijk binnen de acht (8) kalenderdagen na de ontvangst ervan gemotiveerd te protesteren, bij gebreke waaraan het protest als niet-bestaand wordt beschouwd.
  5. Bij niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle openstaande facturen onmiddellijk opeisbaar en heeft Spectra het recht, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere prestaties op te schorten ofwel het Contract te ontbinden door middel van een kennisgeving aan de Klant, onverminderd een aanspraak tot schadeloosstelling.  

Productgarantie

  1. Spectra garandeert dat de door haar verkochte producten in overeenstemming zijn met de verstrekte beschrijving, hoeveelheid, kwaliteit en functies in de Bestelling, en geschikt zijn waarvoor de producten gewoonlijk worden gebruikt. 
  2. Spectra biedt op de producten enkel de wettelijke fabrieksgarantie.
  3. Deze garantietermijn loopt vanaf uitlevering aan de Klant. 
  4. De garantie houdt in dat het product wordt vervangen door een nieuw gelijkaardig product. 

Klachtenprocedure

  1. Elke klacht over de uitvoering van het Contract door Spectra dient op straffe van verval met gedetailleerde en onderbouwde opgave van de redenen en bijhorende foto’s binnen de acht (8) kalenderdagen schriftelijk te worden meegedeeld nadat de vermeende tekortkoming of nalatigheid werd ontdekt of redelijkerwijze kon worden ontdekt en alleszins vóór enig gebruik, wijziging of herstelling plaatsvindt.
  2. Een mogelijke klacht of betwisting is geen reden om betaling in te houden; onmiddellijke betaling kan geëist worden van hetgeen op termijn schuldig is.
  3. Bij klachten stelt de Klant Spectra, op straffe van verval van enig recht, in staat om een deugdelijk onderzoek uit te voeren, hetgeen betekent dat het vermeend gebrekkige product wordt teruggezonden (behoudens ingeval van beschadiging) in een normale staat.  
  4. Behoudens wettelijke verplichtingen neemt Spectra geen producten terug waarvan de aard, de kenmerken of de werking is aangetast door de Klant of derden. Dit wordt bij ontvangst van de retourzending beoordeeld door Spectra.
  5. Ingeval de klacht ongegrond is, wordt het vermeende gebrekkige product klaar gezet voor ophaling ter plaatse bij Spectra en kan de kost voor het gedane onderzoek afhankelijk van de reden van afwijzing worden aangerekend aan de Klant. Dit is bijvoorbeeld het geval indien uit de controle bleek dat de oorzaak van de klacht te wijten was aan een foute instelling.
  6. Een rechtsvordering m.b.t. een koopvernietigend – of conformiteitsgebrek moet worden ingesteld uiterlijk binnen de twee maanden na de vaststelling van het gebrek, op straffe van verval van enig recht.

Beperking/exoneratie van contractuele aansprakelijkheid

  1. Na aanvaarding van de levering worden de producten onweerlegbaar vermoed conform te zijn afgeleverd en kan Spectra niet meer aansprakelijk te worden gesteld voor zichtbare gebreken.
  2. Ingeval een klacht gegrond is omdat Spectra een toerekenbare tekortkoming of nalatigheid kan worden verweten in het kader van het Contract, heeft Spectra de keuze het gebrekkige product te vervangen of hiervoor een passende schadevergoeding te betalen.
  3. Ingeval van vervanging zal Spectra een nieuw gelijkaardig product leveren. Spectra komt niet tussen in de plaatsingskosten of andere eventuele kosten of schade die gepaard kunnen gaan bij de vervanging, en kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
  4. Ingeval van het betalen van een passende schadevergoeding bedraagt de vergoeding de waarde van het gebrekkige product.
  5. In ieder geval bedraagt de schadevergoeding waartoe Spectra aansprakelijk kan zijn, maximaal zestig (60)% van de Bestelling of maximaal 125.000 euro, afhankelijk van welk van de twee het laagste is, wat ook de oorzaak, de aard of het voorwerp van de vordering is. Partijen aanvaarden dit plafond als redelijk gelet op de aard, de omvang en de voorzienbaarheid van de schade.
  6. Als een bevrijdingsbeding in de zin van artikel 5.89 van het Burgerlijk Wetboek, is Spectra niet aansprakelijk voor enigerlei schade, noch contractueel, noch buitencontractueel, die zou worden veroorzaakt door:
    • schade of gebreken ontstaan ten gevolge van slijtage, onzorgvuldig of verkeerd gebruik of daden van derden;
    • schade veroorzaakt door een derde-installateur die is ingeschakeld door de Klant voor de installatie van door Spectra geleverde producten;
    • gevolgschade en/of enigerlei onrechtstreekse schade, zoals brand en ongeregeldheden van welke aard ook, in het pand van de Klant waar de producten werden geïnstalleerd;
    • schade te wijten aan redenen die niet aan Spectra te wijten zijn, zoals redenen van overmacht, interventies van derden, enz.
  7. Voor zover de verzekeraar van Spectra tussenkomt en op voorwaarde dat de verzekeraar effectief dekking verleent en uitbetaalt, zal de aansprakelijkheid van Spectra beperkt zijn tot hetgeen de verzekeraar uitbetaalt te vermeerderen met de ingehouden franchise zonder dat Spectra nog kan worden aangespreken voor andere (niet-gedekte en/of niet uitbetaalde) schade.
  8. Voormelde beperking respectievelijk exoneratie van aansprakelijkheid geldt niet ingeval van (i) bedrog, (ii) opzettelijke fout of (iii) fout wanneer die fout het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast.
  9. Omwille van verzekeringsredenen dient elke schade-eis op straffe van verval in elk geval schriftelijk te zijn gemeld binnen de maand na kennisname van het voorval of de schade waarop de vordering is gesteund, en dienen de gebreken en de schade op tegensprekelijke wijze te worden bewezen. Het is niet toegelaten betaling van openstaande facturen in te houden of uit te stellen, louter omwille van een (beweerde) schade. 

Uitgesloten buitencontractuele aansprakelijkheid

  1. Partijen sluiten uitdrukkelijk uit dat Spectra door een benadeelde medecontractant van de Klant op basis van buitencontractuele aansprakelijkheid kan worden aangesproken als gevolg van een toerekenbare tekortkoming of nalatigheid vanwege Spectra in het kader van het Contract. Deze uitsluiting geldt niet ingeval van (i) bedrog, (ii) opzettelijke fout of (iii) fout wanneer die fout het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast
  2. De Klant verbindt er zich toe om buitencontractuele vorderingen van haar Klanten of leveranciers ten aanzien van Spectra contractueel uit te sluiten.

Vrijwaring

  1. De Klant is er steeds toe gehouden Spectra te vrijwaren respectievelijk schadeloos te stellen voor iedere mogelijke aansprakelijkheidsvordering die tegen Spectra zou worden ingesteld op grond van schade waarvoor de aansprakelijkheid van Spectra in verhouding tot de Klant is uitgesloten.

Bescherming van persoonsgegevens

  1. Partijen verbinden zich ertoe om de toepasselijke wetgeving in België betreffende bescherming en verwerking van persoonsgegevens (m.i.v. de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer t.o.v. de verwerking van persoonsgegevens en de GDPR) en hun respectievelijke verplichtingen onder deze wetgeving na te leven. Voor Spectra wordt dit verder uitgewerkt in het gegevensbeschermingsbeleid van Spectra.

Referentie

  1. Spectra is gerechtigd om in promotie te verwijzen naar de samenwerking met de Klant als een referentie.

Slotbepalingen

  1. Het Contract omvat de volledige overeenkomst m.b.t. het voorwerp ervan, en vervangt en vernietigt alle voorafgaande schriftelijke of mondelinge, uitdrukkelijke of stilzwijgende mededelingen, afspraken en overeenkomsten tussen partijen.
  2. Indien één of meerdere bepalingen van het Contract nietig zouden dienen te worden verklaard of onuitvoerbaar zouden worden omwille van een wetswijziging of van een andere reden, zal hierdoor de wettelijkheid, geldigheid en het uitvoerbare en afdwingbare karakter van de overige bepalingen van het desbetreffende artikel en van het Contract in haar geheel, voor zover deze nog enige uitwerking of bestaansgrond hebben, niet worden aangetast, en dit overeenkomstig artikel 5.63 van het Burgerlijk Wetboek. Partijen verbinden er zich toe om in de mate van wat wettelijk mogelijk is, de ongeldige bepalingen te vervangen door een nieuwe bepaling die overeenstemt met de doelstellingen en keuzes van het Contract. Iedere relatieve nietigheid kan steeds worden bevestigd door de Partij die het recht heeft om deze nietigheid in te roepen, overeenkomstig artikel 5.61 van het Burgerlijk Wetboek.
  3. Een eventueel in gebreke blijven van Spectra om de uitvoering te eisen van de bepalingen van het Contract, zal geen afstand van of verzaking aan de toepassing van deze of enigerlei andere bepaling kunnen impliceren.
  4. Betwistingen over de totstandkoming, de uitvoering, de naleving, de geldigheid of enig ander geschil in het kader van het Contract, zullen eerst en vooral onderling op een informele en discrete wijze worden besproken. Indien zulks niet tot een oplossing leidt, is uitsluitend de ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Hasselt bevoegd.  Partijen zien uitdrukkelijk af van bemiddeling bij een geschil over de inning van niet – of niet tijdige geprotesteerde facturen. 
  5. Enkel het Belgische recht is van toepassing, met uitsluiting van het Weens koopverdrag

Versie mei 2024.